کانون پژوهشی مدرسه فاطمیه یاسوج

کانون پژوهشی
خانهجملات نابتماس ورود

آخرین مطالب

  • معرفی چکیده و کلیدواژه
  • لیوان مشکلات
  • سخنی از شهید سردار قاسم سلمیانی
  • معیارهای مهم برای انتخاب یک موضوع مفید و موثر
  • معرفی ساختار مقاله و ویژگی عنوان مقاله
  • تزئین حوزه علمیه فاطمیه به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)
  • کار گاه آموزش جامع التفاسیر
  • لبیک یا حسین (ع)
  • باز امشب لیلة القدر خداست
  • آشنایی با نرافزار جامع التفاسیر

آخرین نظرات

  • افشار  
    • اندیشوران
    در معرفی چکیده و کلیدواژه
  • یادگاری  
    • یادگاری
    • عطر چفیه ها
    • وبلاگ حضرت زینب سلام الله علیها یزد
    در در بدو ورود رمضانیم هنوز
  • یاس نبوی  
    • مدرسه الزهرا کازرون
    • قاصدک_432
    در فاطمیه آمد

Sidebar 2

This is the "Sidebar 2" container. You can place any widget you like in here. In the evo toolbar at the top of this page, select "Customize", then "Blog Widgets".
معرفی چکیده و کلیدواژه
ارسال شده در 7 تیر 1399 توسط یا مهدی در کانون پژوهشی فاطمیه یاسوج

 

معرفی چکیده و کلیدواژه

چکیده

در آغاز مقاله، خلاصه اي بسيار فشرده در باره مسئله، روش و نتایج و دستاوردهای پژوهش آورده مي¬شود كه چكيده نام دارد. این متن کوتاه، معرف متن است و یکی از آخرین اجزایی است که نوشته می­شود ولی در ابتدای نوشتار قرار داده می­شود تا خوانندگان با مطالعه آن، در مورد مسئله، روش، نتایج و نکات مهم مقاله اطلاع حاصل کنند. معمولا چکیده مقاله از حجم کم­تری برخوردار است و بهتر است از یک صفحه بیشتر نباشد. غالبا توصیه می­کنند که تعداد کلمات چکیده مقاله 150 کلمه باشد. چکیده مقاله و پایان­نامه از لحاظ عناصر فرقی با هم ندارند، تفاوت آنها فقط در میزان فشردگی و اختصار است.

یکی از نشانه های علمی و تحقیقی بودن مقاله آن است که نویسنده بتواند چکیده خوب و مفیدی برای آن بنگارد.

پس برای اینکه کارکرد اطلاع­رسانی چکیده به خوبی انجام شود، شرایط زیر در مورد آن باید رعایت شود: 

1.  عناصر چکیده، حداقل عبارت­اند از: بیان هدف و قلمرو تحقیق، اهمیت کلی تحقیق، مروری فشرده بر ساختار مقاله، اشاره کلی به نوآروی­ها و دستاوردهای مقاله. تمام این عناصر باید از لحاظ جمله‎بندی با یک چینش و انسجام درونی تدوین شوند و احساس عدم پیوستگی به خواننده دست ندهد (میرزایی، (1374): 74).

2 . از آنجا که چکیده یکی از راه­های اطلاع­رسانی برای محققان بعدی است، شایسته است به اندازه کافی گویا و منعکس کننده باشد. در چکیده، اصل بر شفافیت است و هر گونه ابهام­ابهام زایی اشکال دارد. از این رو، محقق نباید از کلمات اختصاری و مخفف که معنای آنها برای خوانندگان روشن نیست، استفاده کند. 

3. چکیده با زبان و تعبیرهای تخصصی و فنی و به زمان ماضی گزارش می¬دهد که چه انجام شده است و به نقد و ارزشیابی مقاله اشاره¬ای ندارد.

4. عباراتی مانند: «در این مقاله در باره کارکرد فطرت بحث شده است»، به دلیل اینکه اطلاعاتی به خواننده نمی¬دهد، در چکیده استفاده نمی¬شوند. حجم مجاز چکیده را که به عنوان یک فرصت است، با این کلمات از دست ندهید. توضیحات اضافی را در چکیده باید ترک کنیم.

کلیدواژه

واژگان کلیدی، را کلیدی از جنس واژه می¬دانیم که با آن می¬توان دروازة فهم مقاله را گشود؛ یعنی بدون فهم دقیق این واژگان اصطلاحی و فنی نمی¬توان مقاله را فهمید. این کلمات که در مقاله تا حد زیادی به کار می¬روند، کار فهرست مقاله را انجام می¬دهند. بنابراین، اگر در قسمت کلیدواژه مقاله، کلمة «عوامل» را مشاهده

کردید، به معنای این است که مقالة مورد مطالعة شما یک مقاله نحوی است و در باره عوامل نصب و جر و رفع مطالبی دارد که به مراجعه­اش می­ارزد.

کلیدواژگان فایده چکیده را تکمیل می­کنند. این واژگان بیان­گر موضوعات مطرح شده در مقاله هستند و به منزله فهرست آن عمل می­کنند. محققان از طریق جست و جوی این واژگان می­توانند در صفحات اینترنت به مقاله شما دست یابند.

واژگان کلیدی، ممکن است از 3 الی 10 کلمه باشند. بعد از هر کلمه کلیدی، یک ویرگول درج می­شود و بعد از آخرین کلمه، نقطه گذاشته می­شود. در این قسمت، هیچ واژه­کلیدی را ترجمه نکنید و شرح ندهید؛ بلکه فقط ذکر کنید.

کانون پژوهش حوزه علمیه فاطمیه(س) خواهران یاسوج
منابع:

کتابخانه دیجیتالی قائمیه اصفهان، سایت نورمگز، کتاب نگارش و پژوهش نوشته حسین رستمی

در مورد چکیده در مورد کلید واژه چکیده چگونه مقاله بنویسیم کلیدواژه 1 نظر »

نظر از: افشار [عضو] 
  • اندیشوران

بسیار عالی
موفق باشید

1399/04/07 @ 11:33


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

لیوان مشکلات
ارسال شده در 7 تیر 1399 توسط یا مهدی در کانون پژوهشی فاطمیه یاسوج

 

 

لیوان مشکلات

استادی درشروع کلاس درس لیوانی پراز آب به دست گرفت. آن را بالا گرفت که همه ببینند. بعد از شاگردان پرسید به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند:« ۵۰ گرم»،« ۱۰۰ گرم»، « ۱۵۰ گرم».

 استاد گفت:«  من هم بدون وزن کردن نمی دانم دقیقاً وزنش چقدر است. اما سوال من اینست:

همین طور نگه دارم چه اتفاقی خواهد؟ شاگردان گفتند «هیچ اتفاقی نمی افتد». استاد پرسید: خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می‌افتد ؟ یکی از شاگردان گفت :دست تان کم کم درد میگیرد. حق با توست. حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟ شاگرد دیگری گفت:« دست تان بی حس می شود عضلات به شدت تحت فشار قرار میگیرند و فلج می شوند و مطمئناً کارتان به بیمارستان خواهد کشید». و همه شاگردان خندیدند .

استاد گفت: خیلی خوب است. ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییرکرده است؟  شاگردان جواب دادند:« نه»

 پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ درعوض من چه باید بکنم ؟

شاگردان گیج شدند. یکی از آنها گفت:« لیوان را زمین بگذارید».

 استاد گفت: دقیقاً مشکلات زندگی هم مثل همین است. اگر آنها را چند دقیقه در ذهن نگه دارید، اشکالی ندارد. اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد. اگر بیشتر از آن نگه شان دارید، فلجتان می کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.

 فکرکردن به مشکلات زندگی مهم است. اما مهم تر آن است که در پایان هر روز و پیش از خواب آنها را زمین بگذارید. به این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیرید، هر روز صبح سرحال و غریبی بیدار می شوید و قادر خواهید بود از عهده هر مسئله و چالشی که برایتان پیش آید برآیید .

دوست من یادت باشد که لیوان آب را همین امروز زمین بگذاری زندگی همین است.

 
 

انگیزشی حل مشکلات مشاوره موفقیت نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

سخنی از شهید سردار قاسم سلمیانی
ارسال شده در 16 دی 1398 توسط یا مهدی در کانون پژوهشی فاطمیه یاسوج

سردار سلیمانی:

باشهدا بودن سخت نیست

باشهدا ماندن سخته

مثل شهدا بودن سخت نیست

مثل شهدا ماندن سخته

راه ‌شهدا یعنی

نگهداشتن آتش در دستانت

#شهید سلیمانی #من_قاسم_سلیمانی_ام تحولات طبيعى و شهادت سيد الشهدا عليه السّلام سخنی از شهید سردار سلیمانی سردار شهید قاسم سلیمانی نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

معیارهای مهم برای انتخاب یک موضوع مفید و موثر
ارسال شده در 23 شهریور 1398 توسط یا مهدی در کانون پژوهشی فاطمیه یاسوج

معیارهای مهم برای انتخاب یک موضوع مفید و موثر

 

علاقه پژوهشگر به موضوع مورد تحقیق
خلاقیت در شناسایی نیازهای جامعه و طرح مسئله
بدیع بودن موضوع تحقیق؛ به معنای خودداری از تکرار تحقیقات پیشین
وفاداری نسبت به تحقیقات انجام شده قبلی
پژوهش پذیر بودن موضوع تحقیق
 مهم بودن مسئله تحقیق و ارزش بررسی آن
سطح دانش نویسنده

موضوع یا مسئله محور بودن مقاله
 ملاحظات اخلاقی (تحقیق نباید با ارزش های رایج جامعه متناقض باشد)
 در دسترس بودن منابع مادی و اطلاعاتی (اطلاعات، بودجه، امکانات و…)
 امکان سنجی اجرای تحقیق بر اساس زمان در اختیار
امکان بهره گیری از همکاری در انجام تحقیق بین واحدها و افراد سازمان
صرفه اقتصادی اجرای طرح

موضوع ویژگی موضوع چگونگی انتخاب موضوع نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

معرفی ساختار مقاله و ویژگی عنوان مقاله
ارسال شده در 23 شهریور 1398 توسط یا مهدی در کانون پژوهشی فاطمیه یاسوج

ساختار مقاله

 

شامل: عنوان  نام نوسنده در سمت چپ( درجه علمی نویسنده، آدرس نویسنده)، چکیده کلید واژه، مقدمه محتوا، نتیجه گیری و فهرست منابع است، که در قسمت اول به عنوان مقاله پرداخته می شود.(رهنمای تهیه مقاله، شماره 1، بهار1387)

عنوان

عنوان مقاله به منزلة نام مقاله است  و آن را در بالای صفحه به صورت وسط چین می نویسم. اگر عنوان فرعی تری نیز لازم باشد، آن را در داخل پرانتز در زیر آن می توانیم بنویسیم. لازم نیست عنوان مقاله، دو کلمه¬ای باشد. عنوانی که مشیر به مسئله باشد، حتماً بیش از دو کلمه است. (جزوات اقای اسلام پور)

برخی از پژوهشگران در ابتدای کار عناوینی برای پژوهش خود در نظر می گیرند که ملاحظه آنها اهمیت طرز نوشتن عنوان را نشان می دهد. آنان تصور می کنندکه عنوان پژوهش تنها نامی است که بر کار پژوهشی داده می شود اگر چه این تصور چندان هم بی مورد نیست ولی عنوان تحقیق محدود به آن نیست و باید گویای معنا ومفهوم دقیق پژوهش باشد.

مراجعه به موضوعات کلیدی که به عنوان مربوط می شوند. زمینه می تواند در چند روش مهیا شود. علایق شخصی و یا وابستگیهای نظری شما تحقیق را گسترش داده و خلق می کند. صفحه بندی آن در توسعه ی نظری یافت می شود یا به ادبیات مربوط می گردد. جایی که اعمال حرفه ای کانون و نقطه ی اصلی است، شما ممکن است بخواهید رویه یا تغییرات سازمانی متن را تجزیه و تحلیل کنید. در هر صورت، شما باید توانایی هایی که برای شکل دهی تحقیقتان به بازی گرفته می شوند را خلاصه کنید. این تجزیه ها باید شما را به استنطاق مفروضات خودتان در مورد اینکه چرا موضوع مهم است، هدایت کند شما باید بپرسید که چه علایقی تحقیق را به جلو می راند و از چه نقطه نظری این موضوع مهم است؟ 3- چارچوب نظری و ادبیات مربوط چارچوب نظری مسئله ی تحقیق را در ارتباط با ادبیات مربوطه با دقت شرح  می دهد، او باید به چنین مطالبی رسیدگی کند: موجود بودن تحقیق و رابطه اش با موضوع شما دید نظری مربوط یا جنبه ی فکری کلیدی کردن تصورها یا شکل دادن دیدگاه خودتان ممکن کردن مسیر تحقیق که احتمال دارد پیگیری کنید. طرح شما لازم است نشان دهد که چگونه تحقیق طرح ریزی شده با بدنه مطالعات مربوط یا ادبیات مرتبط است.

 

ساختار مقاله عنوان مقاله نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • 7
اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

کانون پژوهشی مدرسه فاطمیه یاسوج

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • کانون پژوهشی فاطمیه یاسوج

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان